Wynik Jakości z przymrużeniem oka

Dzisiaj chciałbym Wam przybliżyć bardziej kwestię „magicznego” Wyniku Jakości, gdzie z jednej strony są reklamy i słowa kluczowe, a z drugiej cyferki. Na początek wyobraźmy sobie, że mamy do wynajęcia mieszkanie i dwie osoby zainteresowane jego najmem. Niezbyt zamożna ale bardzo uczciwa studentka, która jest w stanie za wynajem zapłacić 800 zł i dobrze sytuowany typek spod ciemnej gwiazdy, który mówi że za wasze mieszkanie jest w stanie zapłacić 2500 zł czynszu.
Zdajecie sobie jednak sprawę, że prawdopodobieństwo zapłacenia przez studentkę wynosi 95%, zaś szansę opłaty czynszu przez owego typka oceniacie na 25%. Prosta kalkulacja mówi, że dochód z wynajęcia mieszkania studentce wyniesie 760 zł, a z wynajmu w drugim wypadku 625 zł. W świecie racjonalnych decyzji to studentka znalazła właśnie mieszkanie. Co to ma wspólnego z systemem Google AdWords?

Podobnie jak właściciel mieszkania z wcześniejszego przykładu Google także dysponuje wirtualną nieruchomością. Na stronie wyszukiwania Google są nią miejsca reklamowe ponad wynikami wyszukiwania i po prawej stronie. Wynik Jakości porównać za to można do prawdopodobieństwa zapłacenia czynszu. Po czym Google wnioskuje takie prawdopodobieństwo? Największą pewność da Google znajomość poprzednich działań danej osoby, czyli historia konta AdWords. Na takiej zasadzie działa właśnie współzależność między współczynnikiem klikalności (CTR), a Wynikiem Jakości. Traktując kliknięcia w reklamę, jak zapłacenie czynszu to właśnie CTR będzie najważniejszym czynnikiem składowym Wyniku Jakości. Jak więc głosują użytkownicy Google?

Pozytywny wynik wcale nie oznacza, że wszystko jest w porządku. Test bada jedynie adres witryny, który wpisaliśmy a nie całą stronę np. podstronę „kontakt” lub stronę danego produktu/artykułu.
Jeżeli chcemy sprawdzić dokładnie całą naszą stronę internetową jesteśmy zmuszeni wpisywać wszystkie linki dotyczące naszej strony w celu uzyskania weryfikacji przez Google.

Pomyślmy o każdym wyszukiwaniu w Google, jak o specyficznym konkursie piękności, gdzie użytkownicy wyszukiwarki głosują na najlepszą reklamę. W gruncie rzeczy, więc trafność reklamy oceniana jest demokratycznie i paradoksalnie nie bierze pod uwagę znaczeń wyszukiwanych haseł, co często wprowadza niektórych w błąd, gdy mówi się o trafności reklamy. W sytuacji, gdy brakuje wystarczającej ilości historycznych danych o klikalności, system AdWords stara się znaleźć inne informacje, które mogą ocenić przyszłą klikalność reklamy. Według tej zasady Google będzie brało kolejno pod uwagę: skuteczność całej grupy reklam, kampanii, reklam kierowanych na ten sam URL, aż ostatecznie na skuteczność reklam innych reklamodawców wybierających podobne słowa kluczowe. Przy czym system będzie zawsze brał pod uwagę bardziej trafne dane. Historia danej grupy reklam będzie mieć większą wagę, niż to co w przeszłości robili inni reklamodawcy. Idąc tym tropem, jeśli dane słowo kluczowe, na bardzo niewielu kontach działało bardzo dobrze, to jego słaba skuteczność na nowym koncie może doprowadzić do niskiego Wyniku Jakości.

Jak podnieść Wynik Jakości?

Poprzez zwiększenie klikalności reklamy. Największą klikalność osiągniemy z kolei dopracowując słowa kluczowe i tworząc do nich dopasowane reklamy tekstowe. Dobrym i sprawdzonym sposobem jest także tworzenie grup reklam, które będą się składały z jednego bądź dosłownie kilku słów kluczowych bardzo powiązanych ze sobą tematycznie.

Jeśli z tego tekstu mielibyście zapamiętać jedną rzecz, chciałbym żeby był to fakt, iż zdecydowanie najważniejszym czynnikiem wpływającym na Wynik Jakości jest współczynnik klikalności (CTR). Warto także zapamiętać, że dużą wagę będzie mieć historia skuteczności konta, kampanii, grupy reklam, słów kluczowym i reklam Google AdWords. Pamiętajcie, że w reklamie internetowej najważniejszym miernikiem sukcesu jest koniec końców zwrot z inwestycji i to on zweryfikuje Wasze działania. Do zobaczenia na AdWords-owym szlaku.